Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Igazságügyi Szolgálata (KIMISZ) 2003-ban létesült az Igazságügyi Minisztérium Pártfogó Felügyelői és Jogi Segítségnyújtó Szolgálat Országos Hivatala, Igazságügyi Hivatalának jogutódjaként.
Önállóan gazdálkodó, az előirányzatok felett teljes jogkörrel rendelkező, országos hatáskörű, központi hivatalként működött, irányítását és szakmai felügyeletét az igazságügyért felelős miniszter gyakorolta. A szervezet tevékenységi köre folyamatosan bővült, 2007. január 1-je óta hat szakterületért felel:
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Igazságügyi Szolgálata 2012. augusztus 15. napján beolvadással megszűnt, jogutódja a Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal.
A Pártfogó Felügyelői Szolgálat célja, hogy a pártfogó felügyelő a büntetőeljárás és a végrehajtás folyamatában kellő súllyal legyen jelen, és közvetítő szerepet lásson el az elkövető, valamint az áldozat és a társadalom között, ezáltal csökkentve a bűnismétlés veszélyét és fokozva az elkövető társadalmi reintegrációjának esélyét. A Szolgálat célja emellett a sértetti érdekeket is figyelembe vevő helyreállító igazságszolgáltatási eszközök minél szélesebb körű alkalmazása, amellyel hozzájárul ahhoz, hogy a bűncselekménnyel okozott károk mérséklődjenek. 2011. január 1-je óta a Pártfogó Felügyelői Szolgálat szakmai felügyeletét országos hatáskörben a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Igazságügyi Szolgálata látja el, a pártfogó felügyelői feladatokat pedig a megyei kormányhivatalokba integrált Igazságügyi Szolgálatok végzik. A Pártfogó Felügyelői Szolgálat az alábbi feladatokat látja el:
Az új szervezet, a Jogi Segítségnyújtó Szolgálat, az Igazságügyi Hivatal egyik szakszolgálataként kezdte meg működését 2004. április 1-től. A rendszer 2008. január 1-től a bíróság előtti képviseletet ellátó pártfogó ügyvédet is a Szolgálat biztosítja a hátrányos helyzetű jogkeresők számára. 2011. január 1. napjától a jogi segítségnyújtási feladatokat a fővárosi és megyei kormányhivatalok szakigazgatási szerveiként működő fővárosi, megyei igazságügyi szolgálatok és a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Igazságügyi Szolgálata látják el.
Lehetőség van a perbeli képviselettel összekapcsolható a per előtti tanácsadásra is, mely tehermentesíti a bíróságokat a felesleges, vagy előreláthatóan eredménytelen ügyek tárgyalása alól.
A támogatást az igazságügyi szolgálat engedélyezi közigazgatási eljárás keretében, majd a fél helyett megfizeti, vagy megelőlegezi az igénybe vett szolgáltatás ellenértékét (peren kívüli segítségnyújtás esetében jogi segítő, perlés esetén a pártfogó ügyvéd díját).
Bevezetésre került az általános ügyfélszolgálati tevékenység, melynek keretében jövedelemre tekintet nélkül, a Szolgálat munkatársai adnak felvilágosítást, egyszerűbb ügyekben jogi tanácsot.
Napjaink büntetőpolitikájának egyik kiemelt feladata a bűnözés okozta káros hatások csökkentése és a bűncselekményeket elszenvedők társadalmi, erkölcsi és anyagi sérelmeinek enyhítése. Az államnak kifejezésre kell juttatnia, hogy a társadalom, a közösség szolidáris az áldozatokkal. Magyarországon évente átlagosan 220 ezren válnak bűncselekmény áldozatává. Az áldozatsegítés azt a célt szolgálja, hogy az áldozatok és a közvetlen környezetükben érintett további 400 ezer ember traumáját enyhítse, biztonságérzetét javítsa.
Magyarország az Európai Uniós elvárásoknak megfelelően, 2006. január 1-jétől megreformált és kibővített módon biztosítja az áldozatok segítésével és az állami kárenyhítéssel kapcsolatos feladatok ellátását.