A "Rendkívüli osztályfőnöki órák" módszereként a foglalkozások során – témától függően – csoportos tréninget, értéktisztázó beszélgetéseket, strukturált játékokat, szituációs helyzetgyakorlatokat, interaktív foglalkozásokat és a készségfejlesztés adott, hatékony (értéktisztázás, véleményformálás, rendszerezés, stb.) formáját választjuk. A foglalkozások nyitottak, ahol lehetőséget biztosítunk, és elvárjuk kortárssegítők bekapcsolódását a programba.
Tervezett tematika:
- A bűnmegelőzés fogalma, szerepe, megoldási lehetőségek
- Az áldozat fogalma, az áldozatvédelem
- A bűncselekmények áldozatává válásának megelőzési lehetőségei(rablás, nők elleni-erőszak, gyermekek szexuális zaklatása, családon belüli erőszak)
- "Biztonságban szórakozni", szabályok a biztonságos szórakozás érdekében (viselkedés, öltözködés, kapcsolatteremtés, bizalom-bizalmatlanság, hogyan, kivel menjek biztonságban haza,stb.)
- A segítő kapcsolat szerepe az áldozatgondozásban, hatékonyságának feltételei
- Az áldozattá válás speciális esetei, jellemzői (a szexuális, családon belüli erőszak, közlekedési balesetek)
- Önismeret (Milyen vagyok, mások milyennek látnak?)
- "Énkép" és kialakulását befolyásoló hatások (családi, társadalmi, tömegkommunikációs, reklám hatások)
- Értékítélet (személyes, kortársi-, csoport- és társadalmi értéke
- Általános és személyes megküzdési készségek fejlesztése
- Társas befolyásolás ellenállásának készségfejlesztése
- Konfliktuskezelés, „problémás viselkedések” kiváltása, megoldási módozatok
- A kommunikáció mint a kapcsolatteremtés eszköze, típusai
A foglalkozásokra a flexibilitás a jellemző, azaz nem ragaszkodunk az általunk leírt tematikához, mindig az adott csoport igényeinek, szükségleteinek függvényében választjuk meg a témákat. A foglalkozások célja az alábbi:
- Biztonságos életvitelre ösztönző személyes változások elérése
- Önmegvalósító tevékenységekre, pozitív jövőkép kialakítására ösztönzés
- Önkifejezési, problémamegoldó, kommunikációs, konfliktuskezelési készségek fejlesztése
- Önelfogadás növelése, elősegítése
- Pozitív minták, értékek felmutatása az önkárosító tevékenységekkel szemben,
- Szociális, társas viszonyok formálódásának elősegítése, az interaktivitás fokozása
- Ön- és társismeret növelése, nyitottság és előítélet-mentesség előmozdítása
- Iskolai szociális háló kiépítése a bűnmegelőzés hatékonyságának növelése érdekében
- Pedagógus-diák párbeszéd fejlesztése
- Problémaérzékenység, problémaészlelés képességének elősegítése a célcsoportban és a tágabb szociális környezetben egyaránt
- Elfogadás, tolerancia növelése
- Hozzásegíteni a hatékony konfliktuskezelés, problémamegoldás és döntéshozás készségének kifejlesztéséhez