2014.08.19.
A tanév végével lezárultak az iskolai rendezvényeink. A rendkívüli osztályfőnöki órák, kortárssegítő képzés, szülői értekezlet, fogadóóra, „Szülő-akadémia”, önvédelmi képességfejlesztés, alkalmi foglalkozások mind nagy népszerűségnek örvendettek a szolgáltatásokat igénybe vevők körében.
A diákok és szüleik is aktív részesei voltak a programoknak, maximálisan kihasználták a szakemberek által nyújtott, prevenciós célú lehetőségeket.
Az alábbiakban ismét bemutatjuk a diákok, mint potenciális áldozatok, valamint szüleik felvilágosításának, tájékoztatásának vonatkozásában lebonyolított tevékenységeinket.
A projekt célcsoportjai:
Rendkívüli osztályfőnöki órák:
Módszerként a foglalkozások során – témától függően – csoportos tréninget, értéktisztázó beszélgetéseket, strukturált játékokat, szituációs helyzetgyakorlatokat, interaktív foglalkozásokat és a készségfejlesztés adott, hatékony formáját választottuk.
A programban megfogalmazottak szerint a foglalkozások során maximális figyelmet fordítottunk a fiatalok életkori sajátosságaiból adódó speciális helyzetek kezeléséhez szükséges megoldási alternatívák elsajátítására.
Fontosnak tartottuk, hogy a program flexibilis legyen, hiszen nyitottak voltunk arra, - természetesen a tervezett keret megtartása mellett – hogy a diákok által behozott, aktuális problémák is megbeszélésre kerüljenek.
Kezdetben a fiatalok azt várták, hogy a foglalkozások a régi megszokott előadás szerinti stílusban zajlanak majd. Nem számítottak azonban arra, hogy a program keretében az információkhoz élményszinten juthatnak, illetve az ismereteket is így sajátíthatják el.
Miután ez tisztázódott, az ellenállás és a feszültség a diákokban rövid időn belül oldódott, ennek köszönhetően vállalkozói kedvük és együttműködésük megnőtt, aktív részesei lettek a programnak, bekapcsolódtak az interaktív foglalkozásokba, esetmegbeszélésekbe, szituációs gyakorlatokba.
Eleinte azt tapasztaltuk, hogy a fiatalok döntő többsége nem foglalkozott a szabályokkal, a mások iránti toleranciával, konfliktushelyzetben, és konfliktusra épülő szituációs gyakorlatokban az agresszív megnyilvánulási forma volt az egyetlen problémamegoldó módjuk.
A program előrehaladtával azonban kezdték betartani az együttélés ide vonatkozó szabályait, a problémák kezelésében már kevésbé dominált az erőszak.
Komoly kockázatot jelent a diákokra nézve, hogy túlnyomó többségük, életkortól függetlenül hétvégente rendszeresen fogyaszt alkoholt, sőt elmondásuk szerint is gyakori az ún. „filmszakadásos állapot”, amikor is teljesen kiszolgáltatott helyzetbe hozzák magukat, vagy képtelenek kontrollálni cselekedeteiket. Ebből kiindulva hangsúlyozottan foglalkoztunk a hétvégi szórakozás kockázataival, az áldozattá válással, illetve bűncselekmény elkövetőjévé válással és ezek megelőzési lehetőségeivel.
A program résztvevői a 14. életévüket már betöltött fiatalok voltak, akik jogi értelemben korlátozottan cselekvőképesek, így a büntetőjog ide vonatkozó szabályaival kapcsolatban is kaptak felvilágosítást, azonban módszerünk nem az elrettentés és a megfélemlítés volt, ehelyett nagy hangsúlyt fektettünk a hitelességre.
Összegezve elmondható, hogy a program eredményeként a fiatalok más megközelítésben tekintenek a deviáns helyzetek, konfliktusok kezelésének lehetőségeire, illetve annak gyakorlati alkalmazására.
A rendkívüli osztályfőnöki órákat az alábbi iskolákban bonyolítottuk le:
A program során összesen 7520 diákot vontunk be a tevékenységbe.
« Visszalépés