2014.08.19.
A képzés célja az volt, hogy a szakemberek a diákokat megtanítsák a helyes magatartási szabályokra, a veszélyhelyzetek elkerülésére, illetve szabad kezes, valamint fegyveres támadó elleni hatékony védekezésre.
Az oktatás menetét úgy építettük fel, hogy a képzésen részt vevők megismerjék az önvédelmi alaptechnikákat, illetve, hogy azokat elsajátíthassák a különböző támadószituációk kivédésére. A hangulatos edzéseken az oktatók igyekeztek a résztvevőknek minden lehetséges támadószituációt bemutatni és megtanítani azokat a fogásokat, amelyekkel ezek a támadások kivédhetőek, vagy leszerelhetőek.
A foglalkozásokon nem csak az alapvető technikákat sajátították el, hanem tudatosult bennük az is, hogy az itt szerzett ismereteket csak önmaguk, illetve környezetük védelmére használhatják, és támadást nem indíthatnak.
» Tovább2014.08.19.
Az iskolákban szerzett tapasztalatok a szakemberekben megerősítették azt a feltételezést, miszerint általános probléma, hogy a tanulók jelentős része rendszeresen fogyaszt alkoholt, illetve rendszeresen dohányzik. A foglalkozások ezért elsősorban a dohányzás, illetve az alkoholfogyasztás veszélyeire és következményeire hívták fel a részt vevők figyelmét.
Az interaktív foglalkozások keretében a fiatalok tájékoztatást kaptak az áldozattá és elkövetővé válás megelőzésének lehetőségeivel kapcsolatosan.
A foglalkozásokon az alábbi témák kerültek részletes megbeszélésre:
- mit értünk bűnmegelőzés alatt és miért van rá szükség
- a fiatalokat veszélyeztető bűncselekmények (rablás, zsarolás, szexuális bűncselekmények, internetes bűnözés, kábítószerrel való visszaélés, alkoholfogyasztás)
- a hétvégi szórakozás veszélyei bűnügyi szemmel: ismerkedés, a hazajutás kockázatai, veszélyei, „csínytevés vagy bűncselekmény” (bolti lopás, graffiti, rongálás, garázdaság, stb)
2014.08.19.
A programelemben elsősorban a szülőket, illetve a pedagógusokat szerettük volna elérni. A program során kiemelt feladatként kezeltük a potenciálisan veszélyeztetett gyermekek szüleinek elérését, ami korábbi tapasztalatok szerint komoly kihívást jelentett.
Kidolgoztuk azt a formát, melyben a szülőket 3 irányból közelítettük meg (szülői értekezlet, fogadóóra, „szülő-akadémia”).
Konkrét témaként a család védő szerepéről, a deviáns magatartás felismerésének lehetőségeiről, a már bekövetkezett probléma vagy annak gyanúja esetén a segítés igénybevételének formáiról, a segítő intézményekről, illetve a program megvalósításának módjáról, nyitottságáról való tájékoztatást terveztük.
A szülőknek a fogadó órákon lehetőséget biztosítottunk, hogy egyéni problémájukkal személyesen keressék meg a szakembereket. A fogadó órán a probléma súlyosságának függvényében történtek az intézkedések.
A középiskolák diákjainak és szüleiknek lehetőséget biztosítottunk, hogy egyéni problémáikkal személyesen kereshessék meg a szakembereket. A fogadóórák alkalmával, a személyes érintettség és a problémák jellege miatt, az ide vonatkozó protokoll-szabályoknak megfelelően a segítséget kérőknek teljes diszkréciót biztosítottunk.
A segítségkérések, témájukat illetően, nagyon széles skálán mozogtak, nem „csak” a bűnmegelőzési, illetve a deviáns magatartási problémákra, hanem más jellegű, büntetőjogi, szociális, és egyéb problémákkal is keresték a szakembereket.
Az intézkedések között volt segítő beszélgetés, jogi tanácsadás, esetmegbeszélés, probléma egyeztetés, meghallgatás, általános jellegű, közérdekű információ és tájékoztatás adása.
A „szülő-akadémia” tematikájának kidolgozásánál a vezér elv a komplexitás volt, ezért lehetőség nyílt arra, hogy felvilágosításra, tájékoztatásra, véleménycserére, érvek és ellenérvek ütköztetésére is sor kerülhessen a program keretén belül.
Fontos célként tűztük ki a részt vevők teljes körű tájékoztatását, felvilágosítását a deviáns magatartás megjelenési formái, a deviáns magatartás megelőzésének módszerei, illetve a kialakult helyzet kezelésének lehetőségei vonatkozásában.
Nagy hangsúlyt helyeztünk a megelőzésre is, ezért részletes tájékoztatást kaptak a részt vevők a családi háttér, és a deviáns magatartási forma kialakulása közötti ok-okozati összefüggésekről, az érzelmi nevelés, a szülői minta, illetve a személyiségfejlődést befolyásoló tényezők tükrében.
A foglalkozásokra a flexibilitás volt a jellemző, azaz nem ragaszkodtunk a korábban leírt tematikához, a foglalkozások menete a szülők kérésének és igényeinek megfelelően zajlott.
» Tovább2014.08.19.
A bűncselekmény elkövetőjévé, illetve áldozatává válás megelőzése szempontjából egyik leghatékonyabb beavatkozási formaként kezeli a „szakma” a kortársak bevonásával végzett prevenciós tevékenységet.
A fiatalok elsősorban a saját korosztályukra figyelnek leginkább, így fogékonyak a pozitív befolyásokra is, ha azt olyan fiatalok közvetítik nekik, akiket el tudnak fogadni.
Fontos, hogy ezek a fiatalok rendelkezzenek olyan készségekkel, ismeretekkel, technikákkal, amelyek felhasználásával olyan mintákat tudnak felmutatni, amelyek a biztonságos életmódot, mint követendő alternatívát jelölik meg.
Nehézséget jelentett az, hogy idő közben új tanév kezdődött, illetve sok diák ment át másik iskolába, vagy végezte el, vagy kimaradt az iskolából.
» Tovább2014.08.19.
A tanév végével lezárultak az iskolai rendezvényeink. A rendkívüli osztályfőnöki órák, kortárssegítő képzés, szülői értekezlet, fogadóóra, „Szülő-akadémia”, önvédelmi képességfejlesztés, alkalmi foglalkozások mind nagy népszerűségnek örvendettek a szolgáltatásokat igénybe vevők körében.
A diákok és szüleik is aktív részesei voltak a programoknak, maximálisan kihasználták a szakemberek által nyújtott, prevenciós célú lehetőségeket.
Az alábbiakban ismét bemutatjuk a diákok, mint potenciális áldozatok, valamint szüleik felvilágosításának, tájékoztatásának vonatkozásában lebonyolított tevékenységeinket.
A projekt célcsoportjai:
Rendkívüli osztályfőnöki órák:
Módszerként a foglalkozások során – témától függően – csoportos tréninget, értéktisztázó beszélgetéseket, strukturált játékokat, szituációs helyzetgyakorlatokat, interaktív foglalkozásokat és a készségfejlesztés adott, hatékony formáját választottuk.
A programban megfogalmazottak szerint a foglalkozások során maximális figyelmet fordítottunk a fiatalok életkori sajátosságaiból adódó speciális helyzetek kezeléséhez szükséges megoldási alternatívák elsajátítására.
Fontosnak tartottuk, hogy a program flexibilis legyen, hiszen nyitottak voltunk arra, - természetesen a tervezett keret megtartása mellett – hogy a diákok által behozott, aktuális problémák is megbeszélésre kerüljenek.
» Tovább