Az Igazságügyi Minisztérium 2005-ben jelentős lépést tett, hogy a szolgáltató, ügyfélbarát, de egyúttal racionális és költség hatékony közigazgatási működés elveire figyelemmel átalakítsa egyes dekoncentrált szerveit. Az átalakítás alapján a Minisztérium felügyelete alá tartozó területi államigazgatási hatósági, szolgáltató típusú feladatok nagy részét 2006. január1-jétől egy hivatal az Igazságügyi Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) végzi.
Az Igazságügyi Hivatal létrejöttének szervezeti előzményi a pártfogó felügyelői tevékenység korszerűsítésével függenek össze. Az átfogó büntetőpolitikai reform részeként szükségessé vált, hogy a felnőtt korúak és a fiatalkorúak pártfogói (akik korábban a megyei/fővárosi bíróságok, illetve a közigazgatási hivatalok rendszerében látták el feladataikat) egységes rendszerben integráltan működjenek. Ezért a Kormány a 2002. október 31-én hatályba lépett 1183/2002. (X:31.) számú határozatával elfogadta a Pártfogó Felügyelői Szolgálat szervezeti és működési koncepcióját, amelynek alapján 2003. július 1-jétől kezdődően egységes, az igazságügyért felelős miniszter irányítása alatt álló professzionális szervezet (Igazságügyi Minisztérium Pártfogó Felügyelői Szolgálat) jött létre. A Szervezeti és a szakmai reform következtében a pártfogó felügyelők a büntetőeljárás legkorábbi szakaszától kezdődően, kellő súllyal vesznek részt a büntetőpolitikai érdekek érvényesítésében.
A Kormány első ízben az 172/2002. (X.10.) számú határozatával döntött arról, hogy ki kell dolgozni a rászorulók számára az ingyenes jogi tanácsadás, a képviseletet biztosító „nép ügyvédje” intézmény rendszerének kialakításához szükséges feltételeket. Az Országgyűlés 2003. október 20-án fogadta el a jogi segítségnyújtásról szóló 2003. évi LXXX. törvényt. A Jogi Segítségnyújtó Szolgálat 2004. április 1-jén kezdte meg tevékenységét, szervezetileg kapcsolódva a Párfogó Felügyelői Szolgálathoz.
A 2006. évi átalakítás két szervezetet érintett: a Pártfogó Felügyelői és Jogi Segítségnyújtó Szolgálat Országos Hivatalát (a továbbiakban PJSZ) és a Központi Kárrendezési Irodát (a továbbiakban KKI). Az Igazságügyi Hivatalról szóló 144/2005. (VII.27.) Korm. rendelet szerint a KKI 2006. január 1-jével megszűnt, általános jogutódja a PJSZ, amelynek neve a fenti időponttól kezdve Igazságügyi Hivatalra változott. Az általános jogutódlással egy időben, illetve azt követően a Hivatal tevékenységeinek köre folyamatosan bővült.
A 2005. évi CXXXV. törvény szerint 2006. január 1-jétől a Hivatal látja el az áldozatsegítési feladatokat is.
A 2006. január 1-jével létrejött Hivatal az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (a továbbiakban: IRM) integrált, több feladatot ellátó dekoncentrált szerve. Az integráció szakmai indokai között meghatározó volt, hogy a tárca felügyelete alá tartozó, közigazgatási hatósági feladatkört ellátó valamennyi intézmény, valamint – a tevékenységet tekintve – az áldozatsegítéshez közvetlenül, a jogi segítségnyújtáshoz közvetve kapcsolódó pártfogó felügyeleti szakterület egy szervezetben működjön. Szempont volt az is, hogy áldozatsegítésnek számos, a jogi segítségnyújtáshoz kapcsolódó aspektusa van. Az egyes területek önállóan, de egymás szakmai tevékenységét kiegészítve végzik munkájukat. Az átszervezés során az IRM egyrészt figyelemmel volt arra, hogy a KKI létszámának csökkentése után a kárpótlási folyamat befejezéséhez szükséges létszám a kárpótlás területén is megmaradjon, másrészt arra, hogy az áldozatsegítés szakembergárdája átképzéssel, elsősorban a KKI állományából kerüljön ki.
A Szolgálat tevékenysége a 2006. évi CXXIII. törvény alapján 2007 január 1-jével kiegészült a büntető ügyekben (egyes személy elleni, közlekedési és vagyon elleni bűncselekményekben) alkalmazható közvetítői eljárással (mediáció), amelynek igénybevételét a Pártfogó Felügyelői Szolgálat keretében biztosítjuk.
A jogi segítségnyújtás intézményrendszere is bővült, ugyanis a jogi segítségnyújtással kapcsolatos egyes törvények módosításáról szóló 2007 évi CLI. törvény rendelkezéseinek megfelelően 2008. január 1-jétő a Hivatal a peren kívüli ügyekben nyújtott jogi segítségnyújtás mellet a peres polgári ügyekben a pártfogó ügyvédi képviseletet, büntető ügyekben pedig a sértett, magánvádló, magánfél, egyéb érdekelt pártfogó ügyvédi képviseletet biztosítja, valamint a Hivatal hatáskörébe tartozik a pótmagánvádló személyek költségmentességének megállapítása.
2008. január 1. után a Hivatal tehát az alábbi hat szakterületért felelt:
A fentebb feltüntetett feladatokból az első négy megyei szinten szerveződött Hivatalok feladatába tartoztak, a központi Hivatal egyrészről módszertani, másrészről fellebbezési ügyekben II. fokú hatósági jogkört, valamint ellenőrzési feladatokat látott el.
A Békés Megyei Igazságügyi Hivatal jogutódja 2011. január 01. napjától a Békés Megyei Kormányhivatal Igazságügyi Szolgálata.
A Szolgálat feladatait - amelyeket a szervezeti átalakulás nem érintett- négy osztályán keresztül látja el:
A Szolgálat központi irodája Gyula, Kossuth Lajos u.2. szám alatt található. Területi irodával rendelkezik Békéscsabán, Orosházán, Szeghalmon. A Szervezeti és Működési Szabályzatban meghatározott létszámuk 24 fő.